Jeroen Bezemer, fysio- en manueeltherapeut

Beveiligen is topsport

Als beveiliger doe je staand, lopend, met de auto of juist veel zittend je werk. Dat kan een belasting zijn voor je rug, nek, schouders, armen en benen. Ook onregelmatige diensten en avond- en nachtdiensten zijn een extra lichamelijke belasting. Daarnaast kan stress op je werk of thuis leiden tot lichamelijke klachten. Kortom, beveiligen is topsport.

Maar hoe hou je stress uit je lijf en blijf je topfit? Fysio- en manueeltherapeut Jeroen Bezemer legt uit wat je kunt doen: ‘Met eenvoudige oefeningen kun je al heel veel klachten voorkomen.’

Bekijk de video: Zo houd je stress uit je lijf!
Bekijk de video: Zo blijf je topfit!

Gezonde grens

‘Het klinkt als een cliché, maar zorg voor de balans. Niet alleen op je werk, maar ook in je privésituatie. Thuis de hele dag op de bank zitten is niet goed. In je vrije tijd is sporten natuurlijk hartstikke goed, maar pas op voor overbelasting wanneer je meer doet dan je lichaam aan kan. Datzelfde geldt voor je werk. Ook daar moet je zorgen voor een juiste mix. Ga niet over je eigen gezonde grens. Waar die ligt? Dat is voor iedereen anders.’

Ochtendstijfheid

‘We hebben er allemaal wel eens last van. Je stapt ’s ochtends uit je bed en moet eerst even rekken en strekken om op gang te komen. Geen probleem, maar als de klachten niet meteen verdwijnen of tijdens het werk toenemen, dan is dat geen gunstig teken. Ben je na 3 tot 6 weken nog steeds niet hersteld, dan is de kans groot dat de klachten verergeren als je je gedrag niet aanpast. Neem dus deze wake-up call serieus.’

Tanden op elkaar

Toch ziet Bezemer veel beveiligers die te lang blijven doorlopen. ‘Ze vinden het lastig om spanning gerelateerde klachten bespreekbaar te maken. Ze voelen zich al snel een ‘aansteller’, zetten liever de tanden op elkaar en denken dat ze er doorheen kunnen werken. Wel begrijpelijk, want als een collega reageert in de trant van ‘stel je niet zo aan’, dan is de drempel om hulp te vragen best hoog. Niet alleen je collega’s, ook je leidinggevende moet signalen of hulpvragen serieus nemen. Kaart het aan, is mijn tip.’

Te lang doorgaan

‘Helaas behandel ik nog te vaak beveiligers die te lang zijn doorgegaan, omdat de werkgever de klachten niet heeft (h)erkend. Een verzwikte enkel of een gebroken been is helder. Een paar weken gips en je kunt weer aan de slag. Maar sluimerende klachten worden in 1, 5 of soms zelfs 10 jaar opgebouwd. Dan is het niet een kwestie van een weekje rustig aan doen en weer lekker aan het werk.’

Ontspannen met een app

‘Staand en zittend werk afwisselen gaat niet in mijn werk krijg ik vaak terug van beveiligers. “Ik moet vaak enkele uren staan en kan niet tussendoor gaan zitten.” Juist bij een eentonige werkhouding is het belangrijk om ontspanningsoefeningen te doen. “Geen tijd voor.” Onzin! zeg ik dan. In 2 of 3 minuten kun je je spieren aan- en ontspannen. Neem die tijd, want voorkomen is nog altijd beter dan genezen. Er zijn diverse handige gratis apps met allerlei oefeningen, die heel makkelijk zijn te gebruiken. Ook als je ‘de hele dag’ staat of op een bureaustoel zit.’  
Bekijk de video Zo blijf je topfit!


Mijn advies? Neem je lijf serieus. Heb je klachten, bespreek ze met je werkgever en kijk samen naar andere werkzaamheden. Al is het maar tijdelijk om de belasting te verminderen. Niet alleen jij, maar ook hij heeft een belang om jou en je collega’s gezond aan het werk te houden!’

Bekijk de Arbocatalogus.

Fysieke belasting: neem je lijf serieus